Ισχυρό το οικονομικό και τουριστικό αποτύπωμα του Γύρου Λίμνης Ιωαννίνων
Μία εντυπωσιακή θετική επίδραση στον τουρισμό και την οικονομία των Ιωαννίνων προκαλεί η διοργάνωση του Γύρου Λίμνης Ιωαννίνων, με τα οφέλη να μπορούν να είναι ακόμη μεγαλύτερη αν όλοι οι εμπλεκόμενοι φροντίσουν να εκμεταλλευτούν τη δυναμική της.
Αυτό αποτυπώνεται στην έρευνα που εκπόνησε η Real Time Events για λογαριασμό του Επιμελητηρίου Ιωαννίνων, το οποίο θέλησε να έχει ένα μετρήσιμο αποτέλεσμα για τη συνεισφορά της διοργάνωσης στην τοπική οικονομία. Μια έρευνα που θα μπορέσει να αποτελέσει ένα χρήσιμο εργαλείο και για τα επόμενα χρόνια της διοργάνωσης, καθώς περιλαμβάνει ιδιαίτερα ενδιαφέροντα στοιχεία, μετά από την επεξεργασία 575 έγκυρων ερωτηματολογίων, που συγκεντρώθηκαν από συμμετέχοντες εντός και εκτός νομού Ιωαννίνων, ανάμεσά τους και δρομείς από το εξωτερικό.
Τη μελέτη παρουσίασε ο υπεύθυνος της Real Time Events Σπύρος Σπυρόπουλος, με πολύχρονη εμπειρία ως marketing manager στον Μαραθώνιο της Αθήνας, σε ειδική εκδήλωση που διοργάνωσε το Επιμελητήριο Ιωαννίνων, σε συνεργασία με τον Αθλητικό Όμιλο Ποσειδών Ιωαννίνων και την εταιρεία Limni, που αποτελούν τους διοργανωτές του Γύρου Λίμνης Ιωαννίνων.
Το πιο ενδιαφέρον εύρημα της μελέτης έχει να κάνει με την τεκμηρίωση της συνεισφοράς του Ioannina Lake Run στην τοπική οικονομία, καθώς για κάθε 1 ευρώ που έλαβε η διοργάνωση σε χρήματα ή σε είδος από φορείς του ελληνικού δημοσίου, επέστρεψε στην τοπική οικονομία 49 ευρώ, ενώ το ποσό της συνολικής οικονομικής επίδρασης για το 2019 έφτασε τα 469.579 ευρώ. Η αναλογία αυτή είναι πραγματικά εντυπωσιακή, ιδιαίτερα μάλιστα αν συγκριθεί με διοργανώσεις όπως ο Κλασικός Μαραθώνιος της Αθήνας όπου η αναλογία είναι 1/28 ή διεθνείς διοργανώσεις στη Μεγάλη Βρετανία, όπου η αναλογία είναι 1/7.
Αξίζει να σημειωθεί ότι στην οικονομική επίδραση της διοργάνωσης δεν υπολογίστηκαν τα έξοδα μετακίνησης και το σύνολο της δαπάνης των εντός νομού συμμετεχόντων, στη λογική ότι τα χρήματα αυτά είτε μπορεί να καταβλήθηκαν εκτός νομού είτε οι συμμετέχοντες θα τα δαπανούσαν σε άλλες δραστηριότητες εντός νομού, αν δεν υπήρχε η διοργάνωση. Κατά συνέπεια, η οικονομική επίδραση βασίζεται στα έξοδα διατροφής, διαμονής και άλλων αγορών, καθώς και της οργανωτικής δαπάνης, που έφτασε τις 80.000 ευρώ, με τις 55.000 να κατευθύνονται στην τοπική οικονομία.
Το τουριστικό αποτύπωμα
Εκτός από το οικονομικό αποτύπωμα, η έρευνα εστιάστηκε και στο τουριστικό αποτύπωμα του Γύρου Λίμνης Ιωαννίνων, που είναι εξίσου σημαντικό, καθώς κάθε δρομέας εκτός νομού ταξίδεψε με 1,28 άτομα επιπλέον, ενώ για κάθε συμμετέχοντα από το εξωτερικό το ποσοστό αυξάνεται, καθώς τον ακολούθησαν δύο επιπλέον άτομα.
Κατά μέσο όρο οι Έλληνες εκτός νομού είχαν 1,35 νύχτες παραμονής στον νομό Ιωαννίνων, ενώ η αντίστοιχη τιμή για τους αλλοδαπούς ανήλθε στις 3 νύχτες. Το 86,6% των εκτός νομού συμμετεχόντων διανυκτέρευσε στον νομό, με το 80% εξ αυτών να πληρώνει γι’ αυτή την υπηρεσία, κάτι που μεταφράζεται σε 3.780 πληρωμένες κλίνες. Αντίστοιχα, οι αλλοδαποί συμμετέχοντες πλήρωσαν για 540 κλίνες κατά τη διάρκεια της παραμονής τους. Το σύνολο των κλινών επί πληρωμή το Σαββατοκύριακο της διοργάνωσης ανήλθε στις 4.320 κλίνες.
Η συμβολή της διοργάνωσης στην πληρότητα των κλινών επί του νομού των Ιωαννίνων ανέρχεται το Σάββατο (πριν τη διεξαγωγή του αγώνα) στο 37,8% επί του συνόλου της δύναμης των κλινών του νομού - βάσει των δημοσιευμένων στοιχείων του ΣΕΤΕ για τον νομό Ιωαννίνων - ενώ η συνολική αναγωγή των πληρωμένων κλινών που χρησιμοποιήθηκαν για τρεις νύχτες ανέρχεται στο 54,7% επί του συνόλου των κλινών του νομού ανάγοντας το σε μία ημέρα.
Τα υπόλοιπα ευρήματα
Ενδιαφέρον παρουσιάζουν και αρκετά ακόμη από τα ευρήματα της έρευνας, καθώς προκύπτει ότι ο Γύρος Λίμνης συμβάλλει αποφασιστικά στη βελτίωση του προφίλ της πόλης. Οι συμμετέχοντες νιώθουν περήφανοι για τη συμμετοχή τους, με το 90% των ερωτηθέντων να κάνουν λόγο για ένα σημαντικό αθλητικό γεγονός , ενώ 94,1% απάντησαν ότι είναι ένα γεγονός το οποίο συμβάλλει στην προβολή του νομού ως προορισμού αθλητικού τουρισμού.
Συνολικά 3.900 άτομα συμμετείχαν σε έναν από τους επτά δρόμους που διοργανώνονται στο πλαίσιο του Γύρου Λίμνης, με σημαντικότερο των αγώνα των 30 χιλιομέτρων γύρω από την Παμβώτιδα. Ξεχωρίζει το γεγονός ότι δύο στους τρεις προήλθαν εκτός του νομού Ιωαννίνων. Από τα συμπεράσματα της έρευνας προκύπτει πως τουλάχιστον δύο στους τρεις συμμετέχοντες αισθάνονται υπερβολικά έως πολύ ικανοποιημένοι από την εμπειρία της διαμονής τους στο νομό Ιωαννίνων, ενώ ταυτόχρονα περίπου το 60% δηλώνουν υπερβολικά έως πολύ ικανοποιημένοι από την αναλογία των παρεχόμενων υπηρεσιών και της τιμής ανά διανυκτέρευση.
Σε ό,τι αφορά αυτόν καθ’ αυτόν τον αγώνα, προκύπτει ιδιαίτερα υψηλό ποσοστό ικανοποίησης από τις παρεχόμενες υπηρεσίες, τη διαδρομή και άλλα οργανωτικά ζητήματα, τα οποία, άλλωστε, αποτυπώνονται και ως προς τους βασικότερους λόγους συμμετοχής. Τα δυνατά, όμως, χαρτιά του αγώνα είναι η διαδρομή, καθώς το 90% των συμμετεχόντων θεωρούν ως βασικό πλεονέκτημα τον σχεδιασμό της διαδρομής γύρω από τη λίμνη, και η σταθερή ημερομηνία διοργάνωσης το προτελευταίο Σαββατοκύριακο του Σεπτεμβρίου, καθώς το 45,4% θεωρεί ως βασικό λόγο συμμετοχής το ότι ταιριάζει χρονικά με την προετοιμασία του για τον Μαραθώνιο της Αθήνας τον Νοέμβριο.
Εργαλείο για την επίτευξη των στόχων
Για ένα σημαντικό εργαλείο στα χέρια όλων, ώστε ο Γύρος Λίμνης Ιωαννίνων να μπορέσει να γίνει ένα πανευρωπαϊκό γεγονός και να ανοίξει τα φτερά του, προσελκύοντας ακόμη περισσότερους αθλητές, έκανε λόγο ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Ιωαννίνων Δημήτρης Δημητρίου, αναλαμβάνοντας τη δέσμευση η μελέτη να φτάσει πόρτα- πόρτα σε όλους τους εμπλεκόμενους. «Οφείλουμε να αγκαλιάσουμε αυτό το γεγονός. Οι αριθμοί είναι εντυπωσιακοί. Μπορούμε να βασιστούμε στον Γύρο Λίμνης και μπορεί να λειτουργήσει ως οδηγός για την ανάπτυξη νέων δράσεων στην περιοχή», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Στην πορεία εξέλιξης του Γύρου Λίμνης από μια προσπάθεια με ερασιτεχνικά χαρακτηριστικά σε ένα γεγονός που έχει φτάσει πλέον σε επαγγελματικά επίπεδα, εστίασε η πρόεδρος του Α.Ο. Ποσειδών Ιωαννίνων Αγνή Δρίμτζια, εκφράζοντας και αυτή την πίστη της ότι η διοργάνωση μπορεί να αποκτήσει διεθνή χαρακτηριστικά. «Αυτό που γίνεται σήμερα, είναι ένα επιπλέον όπλο στη φαρέτρα μας για να πετύχουμε τους στόχους μας. Είναι ένα μετρήσιμο αποτύπωμα, που θα δώσει τη δυνατότητα σε όλη την πόλη να το αξιοποιήσει», σημείωσε.
Στους ποσοτικούς και ποιοτικούς στόχους αναφέρθηκε ο γενικός διευθυντής του Γύρου Λίμνης Ιωαννίνων Ηλίας Σπυριούνης, ο οποίος ευχαρίστησε ιδιαίτερα τον πρόεδρο του Επιμελητηρίου και τη διοικούσα επιτροπή, λέγοντας ότι συγκαταλέγονται πλέον στους στρατηγικούς συνεργάτες του Ioannina Lake Run, μαζί με τον Δήμο Ιωαννιτών και την Περιφέρεια Ηπείρου.
Σε ό,τι αφορά τους ποσοτικούς στόχους, είναι η αύξηση σε 3.000 των συμμετοχών στον αγώνα των 30 χλμ. και σε 7.000 του συνολικού αριθμού των συμμετεχόντων στο τέλος της τετραετίας, το 10% των συμμετεχόντων να προέρχεται από το εξωτερικό και η αύξηση κατά 50% των εσόδων της διοργάνωσης. Ως ποιοτικοί στόχοι προσδιορίζονται η αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών προς τους συμμετέχοντες, η αρχιτεκτονική αναβάθμιση της πλατείας Μαβίλη και της διαδρομής, η προβολή στο εξωτερικό κ.ά. «Αν θέλετε να πάμε τον Γύρο Λίμνης Ιωαννίνων σε ένα άλλο επίπεδο, πρέπει να το προσπαθήσουμε όλοι μαζί. Και είναι σίγουρο ότι τότε θα το καταφέρουμε», κατέληξε ο κ. Σπυριούνης.
Στην εκδήλωση το παρών έδωσε σύσσωμη σχεδόν η διοίκηση του Επιμελητηρίου Ιωαννίνων, ο αντιπεριφερειάρχης Ηπείρου Βασίλης Γοργόλης, οι αντιδήμαρχοι Ιωαννίνων Γιάννης Λυκογιώργος, Βασίλης Βλέτσας και Γιώργος Λώλης, ο επικεφαλής της παράταξης «Ενότητα Πολιτών- Νέα Γιάννενα», πρώην δήμαρχος Θωμάς Μπέγκας, ο δημοτικός σύμβουλος της παράταξης «Γιάννενα. Πολίτες για την Ανατροπή» Βλάσης Παπαχρήστος, ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Τουριστικών Καταλυμάτων Ηπείρου Λευτέρης Ζαρκάδας, ο πρόεδρος της Ένωσης Καφέ-Μπαρ & Εστιατορίων Χρήστος Τάτσης, ο γραμματέας της Ένωσης Τουριστικών Επιχειρήσεων Ζαγορίου Θεόδωρος Βαντώλας, ο πρόδρος του Υπεραστικού ΚΤΕΛ Ιωαννίνων Γρηγόρης Γκίκας, εκπρόσωποι χορηγών του αγώνα, μέλη του Α.Ο. Ποσειδών Ιωαννίνων κ.ά.